Szyby motocyklowe – kiedy i czy warto?

Czy wysoka szyba motocyklowa to obowiązkowy atrybut, który należy mieć na pokładzie swojej maszyny? Zdecydowanie nie, są przypadki, w których się nam do niczego nie przyda. Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie warto w taki sprzęt zainwestować. Jakie to sytuacje?

Wysoki wzrost motocyklisty

Producenci motocykli tworzą swoje maszyny tak aby były skrojone na „przeciętnego” kierowcę. Zazwyczaj, jeśli mówimy o japońskich motocyklach będzie to 175cm. W wielu przypadkach aerodynamika motocykla jest policzona z zapasem, ale zdarzają się sytuację, gdzie na motocykl siada dryblas 190cm i pojawia się problem. Co w taki sytuacji warto zrobić? Tak jest! Kupić wysoką szybę turystyczną, jednak to nie jest takie proste.

Wysokość szyby i jej wpływ na jazdę

Wybór odpowiedniej owiewki powinien być bardzo ostrożny. Nie wolno kupić od razu najwyższej możliwej, ponieważ może się to skończyć jeszcze większymi niedogodnościami. Za wysoka szyba może działać jak żagiel i wprowadzać motocykl w dziwne drgania lub utrudniać sterowanie przy większych prędkościach. Czasami jest też tak, że bardzo wysoka szyba ugina się od pędu powietrza lub ugina stelaż, na którym się znajduje, tym samym kieruje cały wiatr na nasz kask co jest niezwykle irytujące. Szyby akcesoryjne zazwyczaj mają dodatkowy usztywniający stelaż, który ma zapobiegać takim problemom.

Nie tylko wysokość, ale profil szyby

Długość szyby wydaje się być najważniejszym parametrem, na który trzeba zwrócić uwagę, nie jest to jednak do końca prawda. Specyfikacja dobrej szyby powinna również uwzględniać jej kształt. Jest to bardzo istotne i ma znaczący wpływ na aerodynamikę. Dobrze wyprofilowana owiewka, nawet jeśli nie jest najwyższa potrafi bardzo dobrze osłaniać przed wiatrem. Dodatkowo, jeśli na szybie znajduje się sporo przetłoczeń, usztywniają one całą konstrukcję.

Deflektor – wademekum na wszystko?

Wiele osób stosuje również deflektory przykręcana na górę szyby. Moim zdaniem bardzo rzadko sprawdza się to rozwiązanie. Często kończy się na tym, że szyba nie potrafi poradzić sobie z dźwignią, która tworzy się na jej szczycie. Co za tym idzie przy większych prędkościach dostajemy wiatrem prosto w kask. Czasami tez występują dziwne zawirowania i świsty. Deflektor trzeba bardzo dobrze przemyśleć, mimo wszystko wiem, że są motocykliści którym się sprawdza to rozwiązanie.

Podsumowując, należy dobrze przemyśleć sposób ochrony przed wiatrem. Nie zawsze oczywiste i proste rozwiązania są najlepsze.

Zobacz również nasz artykuł o przydatnych akcesoriach motocyklowych –>>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *